باکتریهای بیماریزا و نارسایی سوئیچ سیستم ایمنی

رخنه در سیستم ایمنی دفاع در برابر باکتریها در روده با خاموش کردن یک کلید تک مولکولی که بر تولید مخاط محافظتی پوششی دیواره ی روده کنترل دارد، صورت می گیرد .

دیواره ی روده بوسیله ی یک لایه نازک از مخاط در برابر باکتریهای مضر محافظت می شود این لایه بعنوان ناحیه ی غیرنظامی بدن محسوب می شود. محققین دریافتند که تولید این لایه ی مخاطی بستگی به یک تنظیم کننده ی سیستم ایمنی دارد که ترشح مخاط بوسیله ی سلولهای جدار روده را کنترل می کند، درست مانند باز کردن یک شیر آب. هنگامیکه لایه ی محافظتی وجود نداشته باشد موش قادربه دفع کردن مهاجمین نیست و دیوار روده می تواند آلوده و ملتهب شود و موش را مستعد بیماریهایی نظیر بیماریهای التهابی روده ، سرطان کولون، دیابت نوع 2، چاقی و کبد چرب کند.

سلولهایی که فاقد کلید inflammasome  هستند نمی توانند دانه های مخاطی ( خوشه های کوچک مدور مخاط ) ترشح کنند که از جدار روده در برابر باکتریهایی که موجب بروز بیماری در فرد می شود، جلوگیری کند.

پرفسور Flavell  می گوید: میکروبیوتای روده با التهابی که موجب ابتلأ به چاقی، دیابت و بیماریهای متابولیک و اکثر بیماریهای مزمن در دنیای غرب می شود، ارتباط دارد. ما متوجه شدیم که تولید لایه ی مخاطی محافظتی روده به یک تنظیم کننده بنام NLRP6 inflammasome  بستگی دارد که ترشح مخاط از سلولهای جدار روده را کنترل می نماید. در موشهای فاقد این تنظیم کننده، مخاط محافظتی وجود ندارد و موشها  قادر به دفاع در برابر حمله ی مهاجمین نیستند، در نتیجه به بیماریهای التهابی از جمله بیماریهای التهابی روده، سرطان کولون، دیابت نوع 2، چاقی و کبد چرب مبتلا می شوند. تمام این بیماریها به دلیل حمله ی باکتریها به جدار روده صورت می گیرد.

 قدم بعدی تشخیص این باکتریها و اثبات عملکرد مشابه این سیستم در انسان است همچنین درک اینکه چگونه می توان تولید این لایه ی محافظتی را تنظیم کرد.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2014/02/140227125251.htm

سرپرست مترجمین : فرخی نیا